Nyheter

Välkomna till ”Hur fungerar den analoga offentlighetsprincipen i det digitala Sverige?” med Undervaka.se i Almedalen 2017!

Hur fungerar den analoga offentlighetsprincipen i det digitala Sverige?

Hur väl fungerar den analoga offentlighetsprincipen i en digital värld? Under våren har projektet Undervaka granskat insynen i Sveriges kommunstyrelser med hjälp av ett nyutvecklat öppenhetsindex. Vi diskuterar framtidens offentlighetsprincip med utgångspunkt i Undervakas kommungranskning.

Projektet Undervaka presenterar sin granskning av offentlighetsprincipens tillämpning i Sveriges kommuner. Hur villiga är myndigheterna att lämna ut handlingar i elektronisk form, via e-post och öppna system? Hur påverkar myndigheternas agerande journalisters möjlighet till granskning? Hur ser myndigheterna själva på behovet av en ”digital renovering” av offentlighetsprincipen? Med utgångspunkt i Undervakas slutrapport diskuterar en panel resultatet.

Medverkande:

  • Ulrica Widsell, Vice ordförande, Journalistförbundet
  • Anna Skarhed, Justitiekansler
  • Anna Troberg, Ordförande, DIK
  • Malin Crona, Journalist
  • Malin Isaksson, Moderator, Undervaka

Datum: Måndag 3/7

Tid: 10:00 – 10:45

Plats: TCO-landet, Strandgatan 19

Arrangör: Journalistförbundet och UndervakaLäs mer (almedalsveckan.info)

Undervakas öppenhetsindex 2017 är här – med rapport, interaktiv karta och rådata!

Offentlighetsprincipen – en papperstiger i digitaliseringens tid

Undervakas slutrapport visar att offentlighetsprincipen är på god väg att digitaliseras. Samtidigt framträder stora problem: Byråkratiskt godtycke och kommersiella intressen – snarare än demokratiskt fattade beslut – avgör vilken offentlig information som är elektroniskt tillgänglig för medborgare och journalister. Många anställda på myndigheterna oroar sig för att offentlighetsprincipen kan urholkas eller till och med krascha.

Projektet Undervaka har under våren 2017 mätt öppenheten i Sveriges kommunstyrelser med hjälp av ett nykonstruerat öppenhetsindex och en enkät, där över 1100 anställda på svenska myndigheter berättar om hur offentlighetsprincipen funkar på deras arbetsplats. Resultaten i korthet:

Offentlighetsprincipen är i praktiken redan digitaliserad: majoriteten av de 290 kommunstyrelser som Undervaka har granskat lämnar ut handlingar i elektronisk form, snabbt och utan avgift.

Medborgare och journalister har dock ingen laglig rätt att få ut allmänna handlingar i elektronisk form. Myndigheternas personal använder ibland avgifter och offentlighetsprincipens inbyggda ”pappersbroms” som informella medel för att försvåra utlämnanden till så kallade rättshaverister och andra ”besvärliga” personer.

Få kommunala myndigheter arbetar aktivt med att öka insynen, genom att exempelvis publicera sitt diarium på nätet. Sverige ligger efter andra stater där myndigheterna är skyldiga att publicera information i öppna format.

Dagens lagstiftning leder till en ojämlik och svårförutsägbar tillgång till offentlig information i elektronisk form. Vissa myndigheter och tjänstemän är öppna och generösa. Andra värnar säkerheten, eller håller tillbaka på grund av okunskap eller ovilja.

Företag som Lexbase/Verifiera, Ratsit, Hitta.se, Sirén och andra informationsmäklare är offentlighetsprincipens flitigaste användare, med journalistkåren på andra plats.

Flera offentliganställda uttrycker oro för att offentlighetsprincipen i dess nuvarande form kan urholkas, eller till och med sättas ur spel, genom automatiserade massförfrågningar.

Visualiseringskarta: Se vår interaktiva karta över kommuner i öppenhetsindexet här.

Rapport: Läs och ladda hem rapporten här.

Indexdata: Se och ladda hem rådata här.

Ta del av hela resultatet på www.undervaka.se

Offentlighetsprincipen fick fira en glad midsommar!

Under midsommarafton förra veckan fick Undervaka.se nys om att offentlighetsprincipen fått ta emot goda nyheter. Utredaren Maria Hellberg som fått i uppdrag av Justitiedepartementet att utreda eventuella begränsningar av offentlighetsprincipen lade nämligen fram sin slutrapport. Huvudsakligen utreddes utmaningen med att människor och organisationer gör så kallade omfattande och återkommande förfrågningar om allmänna handlingar. Detta leder till att myndigheter av olika slag ofta behöver lägga mycket tid på att hantera dessa förfrågningar. Utredningen gjordes främst genom enkäter och nu har rapporten blivit klar.

Det glada nyheten med slutrapporten är att offentlighetsprincipen inte behöver begränsas. Detta är ett första steg för att vända utvecklingen av en fortsatt analog offentlighetsprincip till att faktiskt göra den än mer anpassad till det digitala samhället. Än finns det inga tecken på initiativ till utveckla den digitalt och hanteringen av dess funktion för att kunna vända utmaningarna till fördelar. Däremot behöver myndigheter inte spana långt bort för att hitta olika existerande verktyg för att handskas med utmaningarna med digitalisering samt omfattande och återkommande förfrågningar. Ett sådant verktyg heter öppna data och finns redan till myndigheternas och medborgarnas lagliga förfogande!

Sveriges Radio skrev först om denna nyhet ”Utredning: Offentlighetsprincipen behöver inte begränsas” när de skrev om det på midsommar.

Alla kommunstyrelser 2017 rankade 1 – 286

Indexet utgörs av ett genomsnitt av fem variabler, poängsatta 0–10 i samband med två granskningstillfällen, där 0 = inte öppen och 10 = öppen.

* = ofullständiga data, ej indexerad

Kommun Indexvärde Placering
Bromölla 7,1 1
Huddinge 7,1 1
Karlstad 7,1 1
Kungsbacka 7,1 1
Kävlinge 7,1 1
Sala 7,1 1
Solna 7,1 1
Stenungsund 7,1 1
Strömstad 7,1 1
Tranemo 7,1 1
Trollhättan 7,1 1
Uddevalla 7,1 1
Älvkarleby 7,1 1
Öckerö 7,1 1
Borås 7 15
Eskilstuna 6,9 16
Eslöv 6,9 16
Forshaga 6,9 16
Gävle 6,9 16
Helsingborg 6,9 16
Kil 6,9 16
Lindesberg 6,9 16
Staffanstorp 6,9 16
Säffle 6,9 16
Askersund 6,8 25
Berg 6,8 25
Bollebygd 6,8 25
Bollnäs 6,8 25
Essunga 6,8 25
Färgelanda 6,8 25
Hedemora 6,8 25
Markaryd 6,8 25
Mora 6,8 25
Mullsjö 6,8 25
Norberg 6,8 25
Norsjö 6,8 25
Nyköping 6,8 25
Smedjebacken 6,8 25
Sollefteå 6,8 25
Sorsele 6,8 25
Strömsund 6,8 25
Sundsvall 6,8 25
Svedala 6,8 25
Säter 6,8 25
Torsby 6,8 25
Trosa 6,8 25
Umeå 6,8 25
Vadstena 6,8 25
Vallentuna 6,8 25
Vansbro 6,8 25
Vänersborg 6,8 25
Österåker 6,8 25
Gagnef 6,7 53
Kristianstad 6,7 53
Mark 6,7 53
Sundbyberg 6,7 53
Arvika 6,6 57
Borlänge 6,6 57
Falkenberg 6,6 57
Hammarö 6,6 57
Hylte 6,6 57
Jönköping 6,6 57
Kristinehamn 6,6 57
Kumla 6,6 57
Munkfors 6,6 57
Nässjö 6,6 57
Täby 6,6 57
Värnamo 6,6 57
Östersund 6,6 57
Bjurholm 6,5 70
Bjuv 6,5 70
Gnesta 6,5 70
Krokom 6,5 70
Ludvika 6,5 70
Lund 6,5 70
Lysekil 6,5 70
Motala 6,5 70
Sandviken 6,5 70
Skövde 6,5 70
Södertälje 6,5 70
Vännäs 6,5 70
Ystad 6,5 70
Örnsköldsvik 6,5 70
Gislaved 6,4 84
Hällefors 6,4 84
Lekeberg 6,4 84
Leksand 6,4 84
Lidköping 6,4 84
Linköping 6,4 84
Nordmaling 6,4 84
Oxelösund 6,4 84
Ragunda 6,4 84
Arboga 6,3 93
Avesta 6,3 93
Bengtsfors 6,3 93
Danderyd 6,3 93
Filipstad 6,3 93
Göteborg 6,3 93
Götene 6,3 93
Haninge 6,3 93
Haparanda 6,3 93
Härjedalen 6,3 93
Järfälla 6,3 93
Karlshamn 6,3 93
Kiruna 6,3 93
Kungsör 6,3 93
Lomma 6,3 93
Munkedal 6,3 93
Mölndal 6,3 93
Nybro 6,3 93
Ovanåker 6,3 93
Sigtuna 6,3 93
Storfors 6,3 93
Söderhamn 6,3 93
Tibro 6,3 93
Trelleborg 6,3 93
Vingåker 6,3 93
Östra Göinge 6,3 93
Alvesta 6,2 119
Aneby 6,2 119
Boden 6,2 119
Enköping 6,2 119
Grums 6,2 119
Gällivare 6,2 119
Habo 6,2 119
Hallsberg 6,2 119
Hofors 6,2 119
Hässleholm 6,2 119
Hörby 6,2 119
Höör 6,2 119
Katrineholm 6,2 119
Kinda 6,2 119
Knivsta 6,2 119
Köping 6,2 119
Robertsfors 6,2 119
Rättvik 6,2 119
Sollentuna 6,2 119
Surahammar 6,2 119
Söderköping 6,2 119
Sölvesborg 6,2 119
Tingsryd 6,2 119
Tranås 6,2 119
Upplands Väsby 6,2 119
Upplands-Bro 6,2 119
Uppsala 6,2 119
Uppvidinge 6,2 119
Vaggeryd 6,2 119
Västervik 6,2 119
Växjö 6,2 119
Åstorp 6,2 119
Älvsbyn 6,2 119
Ängelholm 6,2 119
Örebro 6,2 119
Östhammar 6,2 119
Bräcke 6,1 155
Gnosjö 6,1 155
Gotland 6,1 155
Heby 6,1 155
Hultsfred 6,1 155
Klippan 6,1 155
Laxå 6,1 155
Nacka 6,1 155
Nora 6,1 155
Nykvarn 6,1 155
Nynäshamn 6,1 155
Strängnäs 6,1 155
Tanum 6,1 155
Ulricehamn 6,1 155
Örkelljunga 6,1 155
Finspång 6 170
Grästorp 6 170
Hagfors 6 170
Herrljunga 6 170
Håbo 6 170
Kramfors 6 170
Laholm 6 170
Landskrona 6 170
Lerum 6 170
Ljungby 6 170
Orust 6 170
Partille 6 170
Skellefteå 6 170
Storuman 6 170
Ånge 6 170
Kalix 5,9 185
Sunne 5,9 185
Svenljunga 5,9 185
Tyresö 5,9 185
Vindeln 5,9 185
Vårgårda 5,9 185
Älvdalen 5,9 185
Perstorp 5,8 192
Ale 5,7 193
Arjeplog 5,7 193
Burlöv 5,7 193
Dals-Ed 5,7 193
Degerfors 5,7 193
Ekerö 5,7 193
Emmaboda 5,7 193
Fagersta 5,7 193
Hjo 5,7 193
Hudiksvall 5,7 193
Härryda 5,7 193
Luleå 5,7 193
Malmö 5,7 193
Mellerud 5,7 193
Nordanstig 5,7 193
Ronneby 5,7 193
Skurup 5,7 193
Timrå 5,7 193
Vaxholm 5,7 193
Västerås 5,7 193
Arvidsjaur 5,6 213
Halmstad 5,6 213
Karlskrona 5,6 213
Mariestad 5,6 213
Osby 5,6 213
Töreboda 5,6 213
Vellinge 5,6 213
Åre 5,6 213
Årjäng 5,6 213
Ödeshög 5,6 213
Eda 5,5 223
Falun 5,5 223
Högsby 5,5 223
Varberg 5,5 223
Vetlanda 5,5 223
Botkyrka 5,4 228
Karlsborg 5,4 228
Karlskoga 5,4 228
Kungälv 5,4 228
Norrköping 5,4 228
Pajala 5,4 228
Piteå 5,4 228
Värmdö 5,4 228
Åtvidaberg 5,4 228
Båstad 5,3 237
Orsa 5,3 237
Ljusdal 5,2 239
Malung-Sälen 5,2 239
Vara 5,2 239
Åsele 5,2 239
Älmhult 5,2 239
Övertorneå 5,2 239
Vimmerby 5,1 245
Flen 5 246
Härnösand 5 246
Norrtälje 5 246
Boxholm 4,9 249
Eksjö 4,9 249
Mörbylånga 4,9 249
Tierp 4,8 252
Torsås 4,8 252
Ljusnarsberg 4,7 254
Sävsjö 4,7 254
Åmål 4,7 254
Mönsterås 4,6 257
Lessebo 4,4 258
Mjölby 4,4 258
Sjöbo 4,4 258
Stockholm 4,4 258
Lilla Edet 4,3 262
Malå 4,3 262
Ockelbo 4,3 262
Hallstahammar 4,2 265
Höganäs 4 266
Oskarshamn 3,9 267
Sotenäs 3,9 267
Tomelilla 3,9 267
Alingsås 3,8 270
Kalmar 3,8 270
Valdemarsvik 3,8 270
Falköping 3,5 273
Lycksele 3,5 273
Dorotea 3,4 275
Jokkmokk 3,4 275
Tidaholm 3,3 277
Olofström 3,2 278
Borgholm 2,8 279
Simrishamn 2,8 280
Skinnskatteberg 2,8 280
Tjörn 2,7 282
Vilhelmina 2,6 283
Salem 2,3 284
Skara 1,8 285
Ydre 0,8 286
Gullspång * x
Lidingö * x
Svalöv * x
Överkalix * x

Alla kommunstyrelser 2017 A-Ö

Indexet utgörs av ett genomsnitt av fem variabler, poängsatta 0–10 i samband med två granskningstillfällen, där 0 = inte öppen och 10 = öppen.

* = ofullständiga data, ej indexerad

Kommun Indexvärde Placering
Ale 5,7 193
Alingsås 3,8 270
Alvesta 6,2 119
Aneby 6,2 119
Arboga 6,3 93
Arjeplog 5,7 193
Arvidsjaur 5,6 213
Arvika 6,6 57
Askersund 6,8 25
Avesta 6,3 93
Bengtsfors 6,3 93
Berg 6,8 25
Bjurholm 6,5 70
Bjuv 6,5 70
Boden 6,2 119
Bollebygd 6,8 25
Bollnäs 6,8 25
Borgholm 2,8 279
Borlänge 6,6 57
Borås 7 15
Botkyrka 5,4 228
Boxholm 4,9 249
Bromölla 7,1 1
Bräcke 6,1 155
Burlöv 5,7 193
Båstad 5,3 237
Dals-Ed 5,7 193
Danderyd 6,3 93
Degerfors 5,7 193
Dorotea 3,4 275
Eda 5,5 223
Ekerö 5,7 193
Eksjö 4,9 249
Emmaboda 5,7 193
Enköping 6,2 119
Eskilstuna 6,9 16
Eslöv 6,9 16
Essunga 6,8 25
Fagersta 5,7 193
Falkenberg 6,6 57
Falköping 3,5 273
Falun 5,5 223
Filipstad 6,3 93
Finspång 6 170
Flen 5 246
Forshaga 6,9 16
Färgelanda 6,8 25
Gagnef 6,7 53
Gislaved 6,4 84
Gnesta 6,5 70
Gnosjö 6,1 155
Gotland 6,1 155
Grums 6,2 119
Grästorp 6 170
Gullspång * x
Gällivare 6,2 119
Gävle 6,9 16
Göteborg 6,3 93
Götene 6,3 93
Habo 6,2 119
Hagfors 6 170
Hallsberg 6,2 119
Hallstahammar 4,2 265
Halmstad 5,6 213
Hammarö 6,6 57
Haninge 6,3 93
Haparanda 6,3 93
Heby 6,1 155
Hedemora 6,8 25
Helsingborg 6,9 16
Herrljunga 6 170
Hjo 5,7 193
Hofors 6,2 119
Huddinge 7,1 1
Hudiksvall 5,7 193
Hultsfred 6,1 155
Hylte 6,6 57
Håbo 6 170
Hällefors 6,4 84
Härjedalen 6,3 93
Härnösand 5 246
Härryda 5,7 193
Hässleholm 6,2 119
Höganäs 4 266
Högsby 5,5 223
Hörby 6,2 119
Höör 6,2 119
Jokkmokk 3,4 275
Järfälla 6,3 93
Jönköping 6,6 57
Kalix 5,9 185
Kalmar 3,8 270
Karlsborg 5,4 228
Karlshamn 6,3 93
Karlskoga 5,4 228
Karlskrona 5,6 213
Karlstad 7,1 1
Katrineholm 6,2 119
Kil 6,9 16
Kinda 6,2 119
Kiruna 6,3 93
Klippan 6,1 155
Knivsta 6,2 119
Kramfors 6 170
Kristianstad 6,7 53
Kristinehamn 6,6 57
Krokom 6,5 70
Kumla 6,6 57
Kungsbacka 7,1 1
Kungsör 6,3 93
Kungälv 5,4 228
Kävlinge 7,1 1
Köping 6,2 119
Laholm 6 170
Landskrona 6 170
Laxå 6,1 155
Lekeberg 6,4 84
Leksand 6,4 84
Lerum 6 170
Lessebo 4,4 258
Lidingö * x
Lidköping 6,4 84
Lilla Edet 4,3 262
Lindesberg 6,9 16
Linköping 6,4 84
Ljungby 6 170
Ljusdal 5,2 239
Ljusnarsberg 4,7 254
Lomma 6,3 93
Ludvika 6,5 70
Luleå 5,7 193
Lund 6,5 70
Lycksele 3,5 273
Lysekil 6,5 70
Malmö 5,7 193
Malung-Sälen 5,2 239
Malå 4,3 262
Mariestad 5,6 213
Mark 6,7 53
Markaryd 6,8 25
Mellerud 5,7 193
Mjölby 4,4 258
Mora 6,8 25
Motala 6,5 70
Mullsjö 6,8 25
Munkedal 6,3 93
Munkfors 6,6 57
Mölndal 6,3 93
Mönsterås 4,6 257
Mörbylånga 4,9 249
Nacka 6,1 155
Nora 6,1 155
Norberg 6,8 25
Nordanstig 5,7 193
Nordmaling 6,4 84
Norrköping 5,4 228
Norrtälje 5 246
Norsjö 6,8 25
Nybro 6,3 93
Nykvarn 6,1 155
Nyköping 6,8 25
Nynäshamn 6,1 155
Nässjö 6,6 57
Ockelbo 4,3 262
Olofström 3,2 278
Orsa 5,3 237
Orust 6 170
Osby 5,6 213
Oskarshamn 3,9 267
Ovanåker 6,3 93
Oxelösund 6,4 84
Pajala 5,4 228
Partille 6 170
Perstorp 5,8 192
Piteå 5,4 228
Ragunda 6,4 84
Robertsfors 6,2 119
Ronneby 5,7 193
Rättvik 6,2 119
Sala 7,1 1
Salem 2,3 284
Sandviken 6,5 70
Sigtuna 6,3 93
Simrishamn 2,8 280
Sjöbo 4,4 258
Skara 1,8 285
Skellefteå 6 170
Skinnskatteberg 2,8 280
Skurup 5,7 193
Skövde 6,5 70
Smedjebacken 6,8 25
Sollefteå 6,8 25
Sollentuna 6,2 119
Solna 7,1 1
Sorsele 6,8 25
Sotenäs 3,9 267
Staffanstorp 6,9 16
Stenungsund 7,1 1
Stockholm 4,4 258
Storfors 6,3 93
Storuman 6 170
Strängnäs 6,1 155
Strömstad 7,1 1
Strömsund 6,8 25
Sundbyberg 6,7 53
Sundsvall 6,8 25
Sunne 5,9 185
Surahammar 6,2 119
Svalöv * x
Svedala 6,8 25
Svenljunga 5,9 185
Säffle 6,9 16
Säter 6,8 25
Sävsjö 4,7 254
Söderhamn 6,3 93
Söderköping 6,2 119
Södertälje 6,5 70
Sölvesborg 6,2 119
Tanum 6,1 155
Tibro 6,3 93
Tidaholm 3,3 277
Tierp 4,8 252
Timrå 5,7 193
Tingsryd 6,2 119
Tjörn 2,7 282
Tomelilla 3,9 267
Torsby 6,8 25
Torsås 4,8 252
Tranemo 7,1 1
Tranås 6,2 119
Trelleborg 6,3 93
Trollhättan 7,1 1
Trosa 6,8 25
Tyresö 5,9 185
Täby 6,6 57
Töreboda 5,6 213
Uddevalla 7,1 1
Ulricehamn 6,1 155
Umeå 6,8 25
Upplands Väsby 6,2 119
Upplands-Bro 6,2 119
Uppsala 6,2 119
Uppvidinge 6,2 119
Vadstena 6,8 25
Vaggeryd 6,2 119
Valdemarsvik 3,8 270
Vallentuna 6,8 25
Vansbro 6,8 25
Vara 5,2 239
Varberg 5,5 223
Vaxholm 5,7 193
Vellinge 5,6 213
Vetlanda 5,5 223
Vilhelmina 2,6 283
Vimmerby 5,1 245
Vindeln 5,9 185
Vingåker 6,3 93
Vårgårda 5,9 185
Vänersborg 6,8 25
Vännäs 6,5 70
Värmdö 5,4 228
Värnamo 6,6 57
Västervik 6,2 119
Västerås 5,7 193
Växjö 6,2 119
Ydre 0,8 286
Ystad 6,5 70
Åmål 4,7 254
Ånge 6 170
Åre 5,6 213
Årjäng 5,6 213
Åsele 5,2 239
Åstorp 6,2 119
Åtvidaberg 5,4 228
Älmhult 5,2 239
Älvdalen 5,9 185
Älvkarleby 7,1 1
Älvsbyn 6,2 119
Ängelholm 6,2 119
Öckerö 7,1 1
Ödeshög 5,6 213
Örebro 6,2 119
Örkelljunga 6,1 155
Örnsköldsvik 6,5 70
Östersund 6,6 57
Österåker 6,8 25
Östhammar 6,2 119
Östra Göinge 6,3 93
Överkalix * x
Övertorneå 5,2 239

Undervaka.se föreläser om nyskapande journalistik och granskning vid Lunds Universitet!

Hur kan blivande journalister utveckla vår syn på offentlighet, insyn och demokrati – samtidigt som de åstadkommer innovativ journalistik?

Det är frågor som Malin Isaksson kommer att prata om idag, den 2:a maj 2017 , tillsammans med 40 journaliststudenter vid Lunds Universitet. Malin är projektledare vid Undervaka.se och studerar själv på journalistprogrammet vid JMK i Stockholm.

I februari blev Undervaka.se kontaktade av journalistprogrammets utbildningsansvarige, Andreas Mattson. Andreas ville ha med Undervaka.se som gästföreläsare under vårterminen 2017. Undervakas arbete passade bra med Andreas ambitioner att förankra studenternas teoretiska kunskaper i en handfast, praktisk verklighet. Hur går det till att granska en myndighet – och vilka hinder kan studenterna räkna med att stöta på, exempelvis i form av sekretess, avgifter och svårigheter att hitta rätt?

Malin Isaksson fokuserar i sin gästföreläsning på hur studenter kan integrera sina kunskaper om offentlighetsprincipen och granskande journalistik i studentprojektet ”Brogranskarna”. Brogranskarna undersöker Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn från olika perspektiv. Malin Isaksson kommer under dagen vid LU bland annat berätta om:

  • Sin bakgrund och varför hon vill bli journalist.
  • Vägen fram till Undervaka.se och kontakterna med Open Knowledge Sverige.
  • Nya digitala affärsmodeller för öppen och tillgänglig journalistik.
  • Möjligheten att delta i ett innovativt nätverk av journalister, inriktat på nya digitala verktyg och medskapande läsare.
  • Idén om ett kreativt labb som experimenterar kring olika aspekter av nyheter och medier.
  • Hur Undervaka.se, Fråga Staten och liknande projekt kan bidra till att främja insynen och stärka den granskande journalistiken.

Dessutom kommer Malin att:

  • Coacha studenter i granskande journalistik, med offentlighetsprincipen som främsta verktyg.
  • Ha en praktisk verkstad kring de metoder och ramverk som Undervaka utgår ifrån.

Undervaka vill bidra till ett samhälle som använder ny teknik och innovativa metoder för att bygga en starkare offentlighet och en faktabaserad, granskande journalistik. Vi befinner oss fortfarande i datoriseringens, digitaliseringens och nätverkandets begynnelse – allt kan fortfarande formas och utvecklas! Därför ser vi det som extra viktigt att möta de studenter som i framtiden kommer att både använda och stärka den svenska offentlighetsprincipen.

Vi tackar som alltid Internetfonden och IIS för finansiering att göra detta projekt under våren 2017!

 

Undervaka.se föreläser för studenter på Scouternas Folkhögskola

Mycket händer med Undervaka-projektet! Under veckan har  vi förberett det sista inför att vi idag ska föreläsa på Scouternas folkhögskola, och på så sätt få vara en del i deras kurs Projektledning.

Varför föreläser ett Internetfokuserat projekt som Undervaka.se för blivande projektledare?

Anledningen är ganska enkel. Varje person som på något sätt arbetar inom områden som berör kommuner eller andra delar i offentlig sektor kan dra nytta av Offentlighetsprincipen.

Kursen Projektledning på Scouternas Folkhögskola beskrivs följande: ”Lär dig att leda och utvärdera projekt i föreningsliv, studentliv, idéburna organisationer eller som social entreprenör”.

Vi kommer med vår föreläsning utbilda framtida projektledare i hur de kan använda sig av Offentlighetsprincipen i sina projekt. Dessutom vill vi visa vilka möjligheter som finns och vilka framgångar man kan nå om man känner till sin rätt och vågar nyttja den.

Samtidigt hur deras användning och spridning av detta värdefulla verktyg och de oändliga informationsresurser som finns att ta del av kan hjälpa dem att nå framgångar med deras projekt.

Dessutom ger det oss tillfälle att utbilda människor i att undervaka och bidra till vår kvalitetsgranskning av Offentlighetsprincipen. Att fler människor i Sverige behöver uppmärksammas kring situationen i Sverige och kan hjälpa till med att ställa krav på att insynen i offentlig sektor upprätthåller en hög lägstanivå och blir mer digital.

Vad kommer vi prata om?

Vi kommer till en början ge en överblick över tillkomsten av Offentlighetsprincipen och hur denna resurs är relevant för alla människor samt hur den kan stärka studenterna. Därför kommer vi berätta om hur man kan nyttja den till sin fördel som projektledare. Sedan går vi in i en mer konkret verkstad för att testa på att undervaka. Där kommer studenterna få lära sig om hur de kan granska kommuner och myndigheter. Dessutom får de tips på hur de kan använda Offentlighetsprincipen i sina nuvarande eller framtida engagemang och verksamheter.

Slutligen avrundar vi kring med en presentation om resan bakom systerprojektet FrågaStaten.se och projektet Undervaka.se med bland annat olika verktyg och metoder.

Är ni intresserade av att lära er om Offentlighetsprincipen och undervakning?

Vi föreläser gärna och utbildar fler runt om i landet och håller dessutom gärna workshops.

Vi tackar som alltid IIS och Internetfonden för det fina stöd vi får av dem för att göra Undervaka.se till verklighet och jobba för ökad insyn med hjälp av de digitala möjligheterna!

Därför undervakar vi via e-post

När vi bestämde oss att sätta igång ett projekt där vi skulle testa om landets kommuner följer offentlighetsprincipen var det flera faktorer som påverkade. Under kursen i Mediejuridik på Stockholms Universitet när vi gjorde ett liknande test såg vi att kunskapen var dålig och såg ett behov av att fräscha upp minnet hos myndigheterna.

Oftast var problemet att personalen vi mötte inte visste tillräckligt mycket om offentlighetsprincipen för att kunna hantera begäran korrekt. Ett annat problem vi stötte på var att det var svårt att få ut handlingar digitalt, trots att det var dokument som redan fanns i datorn.

Det här har vi valt att ta fasta på och bara testa att begära ut handlingar via e-post. Att alla människor har en e-postadress och använder den för en stor del av sin kommunikation är ingen nyhet och borde inte vara ett problem i kontakten med myndigheter och kommuner. Dessutom vill de ofta att vi medborgare utför många ärenden via nätet och olika typer av formulär.

När man drar det till sin spets är det en demokratifråga, alla människor har inte förutsättningarna att ta sig till kommunernas kontor för att till exempel begära ut en handling. Har det med ens egen kommun att göra kan det också vara så att man avslöjar vem man är genom att dyka upp  personligen, trots att alla som begär ut handlingar har rätt att vara anonyma.

Det finns inget som tvingar kommunerna att ge ut handlingar digitalt, men det är ändå en fråga om servicetänk och att helt enkelt hänga med i teknikutvecklingen.

undervaka.se, color, logo, cc-by-sa 4.0, text

Färdig logotyp och rapportformulär

Vi har kommit en bit på väg med att färdigställa Undervaka.se, nu har vi äntligen en snygg logga till exempel. Så här ser den ut:

 

Vi har även lagt upp en första version av rapportformuläret på vår hemsida, det hittar du här. De frågeställningar vi har valt är tänkt ska representera hela processen av en begäran om allmän handling, allt från att veta vart man ska vända sig till att handlingen finns i din hand (eller dator i det här fallet).

Vi är alltid intresserade av konstruktiv feedback, så alla som har synpunkter på rapportformuläret är välkomna att höra av sig till malin[snabel-a]undervaka[punkt]se eller mattias[snabel-a]undervaka[punkt]se.

Första månaden med Undervaka.se!

Januari 2017

 

Nu har första månaden gått i vårt arbete med projektet Undervaka och hittills rullar allt på. Vi har fixat en Facebookprofil, ett Twitter-konto och en hemsida: undervaka.se. Vi har även skaffat lite proffsigare mailadresser så numera når man mig och Julia på e-postadresserna malin@undervaka.se och julia@undervaka.se.

 

Rapportbladen som ska användas vid indexeringen är i stort sett klara efter rådgivning och samtal med Tryck- och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke. Vi har tagit fram de lagparagrafer och JO- beslut som är aktuell i varje frågeformulering och jobbar nu med att hitta en snygg och bra lösning för att både få upp frågeformuläret och att sedan kunna visualisera indexeringen på ett snyggt och pedagogiskt sätt. Med detta har vi bland annat fått hjälp och support av Leo Wallentin på Journalism++.

 

Vi har redan nu fått upp en enkel WordPress- sida, med hjälp av Mattias Axell på Fråga staten.

 

Förutom allt jobb med att lösa det tekniska och att ta fram indexeringsmaterial har det blivit en hel del ringande och mailande för att fortsätta arbetet med att knyta kontakter och att engagera människor att undervaka. Vi har bland annat kontakt med flera universitet och folkhögskolor med någon form av journalistik- eller medieinriktning för att eventuellt kunna komma dit och hålla seminarium längre fram i vår.

 

Tack för en bra första månad!

 

Vi väntar med spänning på vad februari har att erbjuda.